FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis07/07/2019

Varför frågade polisen om mitt namn och personnummer när jag var berusad och hade mitt barn med mig?

Hejsan ! Jag har en fråga ? Jag var ute igår och festade med kompisarna.Min 10arig flicka var med mig.Och sedan plötsligt så kom två poliser en man och en kvinna.Den här kvinnan polisen..Hon kom fram till mig..Hon ville pratade med mig.Hon tyckte att jag var ganska berusad.Och sedan frågade hon vad jag heter och vad jag har för personnummer.Och sedan sa hon till mig att du kan gå hem med din dotter nu.Jag undrade varför hon frågade mitt namn och mitt personnummer.Kommer det hända något allvarligt eller ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Exakt varför polisen frågade om ditt namn och personnummer går tyvärr inte att besvara, den enda som kan besvara den frågan är polismannen i fråga. Däremot kan det tänkas, beroende på hur berusad du uppfattades, att polisen gör en anmälan till socialtjänsten. Polisen, bland annat, har en skyldighet att göra en anmälan om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa (14 kap. 1 § Socialtjänstlagen).

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare