Varför fördelas arvet som det gör?

Vår farbror har avlidit. Hans fru avled 2004 och deras ende son avled 2006. Vår farbror hade två syskon som avlidit tidigare och hans fru en syster som avled 2001.

Kvar finns vi syskonbarn och en dotter till fruns syster. Som vi förstår ärver systerdottern till hans fru hälften av tillgångarna och vår fråga är, hur kan hon ärva större del än vi andra på vår farbrors sida?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga framgår inte om din farbror har upprättat testamente eller äktenskapsförord. Följande svar gäller därför under förutsättning att det inte finns något äktenskapsförord eller testamente som kan påverka de regler om arv som finns i ärvdabalken (ÄB).

Frågan besvaras med regler som finns i ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB).

Varför får systerdottern ärva hälften av tillgångarna?

Inom ett äktenskap råder enligt 7 kap. 1 § ÄktB giftorättsgemenskap. Detta innebär att makarnas tillgångar ska delas lika i två lika stora delar när äktenskapet upphör, se 9 kap. 1 § och 11 kap. 3 § ÄktB.

Din farbrors äktenskap upphörde när hans fru avled vilket följer av 1 kap. 5 § ÄktB. Den ena hälften av makarnas tillgångar tillfaller då din farbror och blir hans personliga egendom. Den andra hälften utgör arvet efter din farbrors fru. Arvet efter din farbrors fru tilldelas då din farbror, men lagen säger även att fruns tillgångar ska tillfalla hennes sida av släkten när din farbror nu har avlidit. Detta följer av 3 kap. 1 § och 3 kap. 2 § ÄB.

Med andra ord är anledningen till att systerdottern har rätt till hälften av tillgångarna att den här delen av arvet ursprungligen kommer från din farbrors fru och därför ska tillfalla hennes sida av släkten. På samma sätt får du och resterande arvingar på din farbrors sida av släkten dela på den andra hälften av arvet som utgör din farbrors personliga tillgångar.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Erik BengtssonRådgivare