FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/09/2019

Varför finns inte min dom med i belastningsregistret?

Jag har avtjänat ett 40 dagar långt fängelsestraff för grovt rattfylleri 2018. Varför finns detta inte i Belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tyvärr går det inte att besvara varför det inte finns registrerat i belastningsregistret att du dömts till fängelse. Enligt 3 § i lagen om belastningsregister ska det registreras uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott. I normalfallet ska uppgifter om fängelsestraff gallras först tio år efter frigivningen (17 § p1). Registret förs av polismyndigheten, och det bästa förslag jag kan ge är att du kontaktar dem för vidare information om varför du inte finns med i registret.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare