Varför får man inte ta droger när vi har demokrati i Sverige?

Hej

Min fråga är: om det är demokrati i Sverige varför har man ingen rätt att ta droger på sin fritid eller i sitt hem? för att om vi nu hade demokrati i Sverige skulle man inte få vara fri och göra såsom man vill med sin kropp? Varför bestämmer regeringen över våra kroppar och vad som vi sätter i våra kroppar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag uppfattar det som att du har två frågor, 1) varför man i Sverige inte får ta droger när vi har demokrati och 2) varför staten förbjuder oss från att ta droger.

Varför får man inte ta droger när vi har demokrati i Sverige?

Du har helt rätt i att vi har demokrati i Sverige. Demokrati betyder folkstyre. I Sverige innebär detta att all offentlig makt utgår från folket (1 kap. 1 § regeringsformen (RF)).

Reglerna för vårt samhälle är i huvudsak lagarna. Istället för att vi medborgare ska rösta om varje lag så har vi så kallad representativ demokrati i Sverige. Det betyder att vi väljer företrädare som ska representera oss och föra igenom våra åsikter till lagar. Folkets främsta företrädare är riksdagen och det är riksdagen som bestämmer om lagar (1 kap. 4 § RF). Man kan alltså säga att riksdagen syftar till att vara en spegling av folkets åsikter.

Vem som ska sitta i riksdagen och representera oss bestäms genom val vart fjärde år (3 kap. 1 § och 3 § RF). Man får rösta i riksdagsvalet om man har fyllt 18 år, är svensk medborgare och är eller har varit folkbokförd i Sverige (3 kap. 4 § RF). Nästa riksdagsval är i september 2022.

Anledningen till att vi inte får ta droger i Sverige är helt enkelt för att riksdagen har bestämt det genom en lag. Det är alltså olagligt att bruka narkotika i Sverige, gör man det döms man till ett straff (1 § narkotikastrafflagen). Man kan säga att folket indirekt genom riksdagen har bestämt detta.

Varför bestämmer riksdagen att vi inte får ta droger?

Just varför riksdagen har bestämt att det är olagligt att ta droger är mer en politisk fråga än en juridisk. Jag kan alltså inte ge dig ett rent juridiskt svar på detta, mer än förklarat ovan.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor, annars är du välkommen att höra av dig på nytt!

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare