FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/09/2018

Vad får man för straff för kraftig hastighetsöverträdelse?

En vän körde i 146 på en 90 väg. De drog körkortet på plats. Nu har hon fått besked grov olovlig körning. Varför grov? Vad kan hända nu?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olovlig körning regleras i 3 § Lag om straff för vissa trafikbrott. För att det ska bli olovlig körning ska din vän uppsåtligen ha fört ett körkortspliktigt fordon utan tillstånd.

Som jag tolkar din fråga hade din vän körkort, men fick besked om grov olovlig körning. Då det krävs att man fört ett körkortspliktigt fordon utan tillstånd för att bli dömd till olovlig körning låter det troligt att din vän istället fick beskedet grov vårdslöshet i trafik. För att inte missa något svarar jag nedan först utifrån förutsättningen att din vän fick beskedet grov olovlig körning, och därefter att personen fick beskedet grov vårdslöshet i trafik.

Grov olovlig körning

För att avgöra om det är grov olovlig körning ska en samlad bedömning göras av alla omständigheter. Här har förmodligen den höga hastighetsöverträdelsen inverkat på beslutet. Grov olovlig körning kan ge fängelse i högst sex månader.

Grov vårdslöshet i trafik

Grov vårdslöshet i trafik regleras i 1 § Lag om straff för vissa trafikbrott. Även här ska en samlad bedömning av alla omständigheter göras. Här kan den höga hastigheten ha inverkat på beslutet, men även andra trafikförhållanden som exempelvis hur mörkt det var och hur vältrafikerad vägen var spelar in. Grov vårdslöshet i trafik kan som mest ge fängelse i två år. Här kommer även din väns körkort återkallas (5 kap. 3 § 1p. Körkortslagen). Innan din vän kan få tillbaka körkortet måste en spärrtid löpa. Spärrtiden är minst en månad och högst tre år.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare