FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/10/2018

Varför får en tilltalad vara tyst och ljuga i rätten?

Hej igen! Jag tackar för svaret på min fråga om en brottsåtalads rätt att neka och ljuga. Den frågan fick jag besvarad men jag förstår inte hur detta skulle vara till förmån för rättsäkerhet!? Vem gynnar det att den anklagade ges fullt utrymme att neka och ljuga? Detta torde ju bara förlänga rättsprocessen? Gäller detta också internationellt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du återigen valde att vända dig till Lawline med din fråga!

Den åtalades rätt att vara tyst och att ljuga bygger på den grundläggande principen att åklagaren har bevisbördan i fallet. Det är åklagaren som ska visa, bortom rimligt tvivel, att den åtalade är skyldig till brottet. Den tilltalade ska alltså anses vara oskyldig till motsatsen har bevisats. En följd av detta är att den åtalade inte behöver medverka till utredningen, eller bli tvingad att säga saker som är till dennes nackdel.

Vidare anses det viktigt för rättssäkerheten att den åtalade får lämna felaktiga uppgifter utan att fällas på denna grund, då den åtalade kan ha skäl att lämna en annan berättelse än den sanna, utan att för den sakens skull vara skyldig till det hen har blivit åtalad för.

De ovannämnda tankarna gäller även ur ett internationellt perspektiv. Exempelvis brukar ofta art 6 Europakonventionen tillämpas som stöd för att den tilltalade ska ha rätt att inte svara på frågor.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsningar,

Veronica BorgRådgivare