FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/05/2021

Varför får barer hälla ut min alkohol vid stängning?

Hej. Om vi glömmer att den tillfälliga pandemi lagen existerar. Om scenariot är detta : jag beställer en flaska vin kl 01.00 och baren stänger kl 02.00. Dem tar sista beställningen kl 01.00 för att ge kunder möjlighet att hinna dricka upp då deras serveringstillstånd slutar gälla kl 2. Eller att det möjligtvis är att serveringstillstånd gäller till 01.

(Beroende på om serveringstillstånd betyder möjlighet att sälja alkohol, är osäker ) . Om jag då inte druckit upp min alkohol. Kan dem då hälla ut min alkohol vid 2? Jag har betalat för en vara, har dem rätt att hälla ut min vara utan att betala värdet av det som återstår.

Att dem har ett tillstånd som gäller till 01 alt 02, är det inte deras uppgift att se till att kunder dricker upp? INTE kundens uppgift att se till att han druckit upp i lagom tid. Situationen blir något svårare för mig som kund då jag inte har möjlighet att ta med min Vara, som jag betalat för. Vad gäller enligt lag? Moraliskt borde jag förstå att jag ska dricka inom öppettider. Men rättsligt har jag köpt en vara som jag har rätt till att förbruka. Och får jag ej ta med den så bör jag få tillbaka pengarna för det som återstår.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret regleras i Alkohollagen.

Lagen ger inget uttryckligt svar på vad som gäller. Dock stadgas explicit att det är inte tillåtet att ta med sig alkohol från en bar (alkohollag 8:23). Utifrån detta får man resonera vad som blir effekten av att någon inte druckit upp. Det som följer nedan är alltså mitt resonemang.

Du har som du säger köpt en vara som du har rätt att konsumera. Dock har du gjort detta med vetskapen att den endast får konsumeras på baren. Man utgår nämligen i svensk rätt från att en person känner till lagen. Därmed har du köpt flaskan på egen risk, den är förvisso din men din rätt att förfoga över den är begränsad. Eftersom det primärt är baren som ska se till att relevant lagstiftning följs är det naturligt att de är de som häller ut alkoholen vid stängning.

Rent teoretiskt kan man tänka sig att baren kan spara din flaska tills du återvänder, jag ser i vart fall inget lagligt hinder mot detta. Det är dock svårt att tänka sig att någon bar skulle gå med på detta och de kan inte heller anses vara skyldiga att göra det.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Du är alltid varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare