Varför får administratörerna på bemanningsföretaget högre lön än mig som fastanställd?

Vi är tre administratörer på min arbetsplats. jag är fast anställd och de andra två är inhyrda från bemanningsföretag. Vi gör samma arbete. Jag har lägst lön. De ligger 2.000 mer i månaden än mig.

Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det måste kännas tråkigt att du känner att trots du arbetar lika hårt som dina kollegor, så får du 2000 mindre i lön. Detta kan dock vara helt korrekt, och jag ska förklara varför det kan vara så.

Bemanningsföretaget är deras arbetsgivare

Du säger att du är fast anställd och att de andra är inhyrda från bemanningsföretag. Det innebär att trots att ni gör samma jobb på samma plats har ni olika arbetsgivare, där dina två inhyrda kollegor har bemanningsföretaget som arbetsgivare. Det kan förklara viss skillnad mellan lönerna, även om bemanningsföretagen precis som din arbetsgivare måste följa lag och gällande kollektivavtal angående lön och annat.

Vad beror de inhyrda arbetstagarnas lön av?

För att besvara det får vi kika på kollektivavtalet, eftersom det innehåller flest regler om hur stor lön de anställda från bemanningsföretaget ska ha. För inhyrda administratörer är det stor sannolikhet att det är Unionen som är fackförbundet som bemanningsföretaget slutit kollektivavtal med. I kollektivavtalet "Löneavtal mellan Unionen och Bemanningsföretagen för Tjänstemannaavtalet" (här efter kallad "Bemanningsföretagens Löneavtal") tas en del aspekter upp för hur lönen för inhyrda administratörer ska bestämmas. Lönen mer individualiserad bland inhyrda tjänstemän från bemanningsföretag än bland inhyrda arbetare från bemanningsföretag (Se Bemanningsföretagens Löneavtal punkt 1.1 fjärde stycket).

Det finns flera omständigheter som kan bestämma hur hög lön en anställd i ett bemanningsföretag ska ha. Exempel kan vara (Bemanningsföretagens Löneavtal punkt 1.1 elfte stycket):

1.Hur svåra arbetsuppgifter den anställde har

2.Vilket och hur stort ansvar den anställde har (personal, ekonomi osv)

3.Den anställdes erfarenhet (tidigare jobb, studier med mera) och egenskaper (ledarskapsförmåga, initiativförmåga, samarbetsförmåga och så vidare), beroende på vad som är relevant för arbetet. Även om du till exempel är helt ny på arbetsplatsen kan det spela roll.

Vad beror din lön på?

Om du är administratör inom Unionens kollektivavtalsområde, så beror din lön på ungefär samma omständigheter. Det vill säga bland annat dina egenskaper, erfarenheter, arbetsuppgifter och hur stort ansvarsområde du har. På Unionens hemsida skriver de att din marknadslön (om du inte är helt ny på jobbet) borde vara någonstans mellan 26 500 kr och 33 000 kr per månad. Känner du att du trots att du arbetat ett tag på arbetsplatsen men ändå ligger under det, så kan det vara bra att höra av sig till fackförbundet på din arbetsplats (om du har något) och fråga vad som gäller på just där och om du borde kräva högre lön. De är ofta mer insatta vad som gäller inom just din bransch, och kan ofta komma med mer konkreta råd om vad du ska göra.

Jag vet inte exakt hur det är i ditt fall. Du skriver att ni gör samma arbete, men det kan vara så att ni har olika egenskaper och erfarenheter. Du kanske till och med har fler och bättre egenskaper, kunskaper eller liknande för jobbet, och då borde du absolut kunna använda det som ett argument för varför du borde ha högre lön. På nästa lönesamtal eller något annat samtal med chefen skulle du i så fall kunna trycka att du gör samma jobb men för mindre trots att du kanske är mer kvalificerad. Lönesamtalet kan också bli ett tillfälle då du kan be chefen motivera varför du i så fall har 2000 kr mindre i lön

Sammanfattning och vad du kan göra nu

-Lönen kan variera mellan inhyrd personal från bemanningsföretag och fastanställda

-För tjänstemän är lönen individualiserad och beror på flera saker, till exempel den anställdes egenskaper, erfarenhet, arbetsuppgifter och ansvarstagande.

-Tala med ditt fackförbund (om du har något) för att lära dig mer om vad som är rimligt att kräva på nästa lönesamtal. Förutom att få råd som gäller för just dig och på just din arbetsplats, så kan det vara skönt att ha dem bakom dig när du talar med chefen

-Det är sannolikt att fackförbundet för just din yrkeskategori (administratörer) är Unionen, men det kan vara något annat

-Vill eller kan du inte prata med facket, kan du alltid prata med din chef och förklara situationen. Det är möjligt att de helt enkelt missat detta. Annars är det värt att ta upp till diskussion på nästa lönesamtal, där ska chefen motivera varför du har den lönen du har.

-Du kan använda den inhyrda personalens lön som argument när du har lönesamtal nästa gång, genom att säga att du borde ha samma lön som de inhyrda och poängtera att hur det är nu är orättvist

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare