Varför dröjer kallelser till förhör med misstänkta?

Hej, Polisen tog in mig på polisstationen och berättade att jag var misstänkt av den lägsta graden för grovt narkotikabrott och dm beslagtog min mobil. Jag har ingen kännedom om någon narkotika. Jag håller inte på med narkotika eller brottslighet så det kom som en chock. För en vecka sedan så skulle dom skicka ut en kallelse till förhör men jag har inte fått någon kallelse än. Anledningen till att det inte blev förhör när dom tog in mig på stationen var för att det inte fanns någon advokat tillgänglig då. Hur lång tid ska det ta för att få en kallelse? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är rättegångsbalken (RB) som är tillämpliga lag som reglerar frågor om förundersökningen och dess tillvägagångssätt med mera.

Vad gäller generellt om förundersökningar?

En förundersökning ska inledas så fort det finns ett skäl att anta att ett brott har begåtts som hör under allmänt åtal (23:1 RB). Detta är huvudregeln, men det betyder inte att förundersökningsledaren kan skynda på utredningen, om vissa förutsättningar inte föreligger. Observera att en förundersökning ska bedrivas objektivt och skyndsamt (23:4 RB). Denna regel är oerhört viktig för misstänkta, därför att den dels säger att förundersökningsledaren ska ta hänsyn till bevis och omständigheter som är till fördel för den misstänkte, dels att den misstänkte inte ska utsättas för onödiga olägenheter. Det betyder att en kallelse bör skickas så fort det går och om en sådan inte har skickats än, så är det för att villkoren för att hålla förhör med dig eventuellt inte är uppfyllda än.

Förhör och den misstänktes rätt till en försvarare

Eftersom du verkar vara misstänkt och ska förhöres har du rätt till en försvarare som ska försvara dig (23:10 4 st. RB). Detta är viktigt, eftersom dina utsagor vid förhöret under förundersökningen lär inte kunna användas om inte en försvarare har varit närvarande under förhöret. Om förhöret med dig väntas bli avgörande bevisning mot dig i ett eventuellt åtal bör en försvarare ges möjlighet att ställa frågor, annars riskerar man att bryta mot kontradiktionsprincipen som är stadgad i artikel 6 Europakonventionen. Det betyder att bevisningen från förhöret med dig svårligen kan läggas till grund för en fällande dom, eftersom du svårligen utan en försvarare kan bemöta påståenden mot dig (NJA 1992 s. 532). Jag förmodar därför att förundersökningsledaren väntar med en kallelse till dess att rätten har förordnat en försvarare åt dig.

Vilken betydelse har erkännanden i brottmål?

Observera att om du skulle erkänna den gärning som förundersökningsledaren menar att du har begått, dvs. grovt narkotikabrott, så ska du veta att ditt erkännande inte är bindande för rätten (35:3 2 st. RB). Det betyder att rätten måste värdera bevisen mot dig, trots ditt erkännande. Europadomstolen har även uttalat att ett erkännande som har avlagts hos polisen utan stöd av en försvarare inte fick användas som ett viktigt bevis mot den tilltalade (Panovits mot Cypern dom 11 december 2008) och bevisningen får även inte läggas till grund för en fällande dom (Salduz mot Turkiet dom 27 november 2008). Du som misstänkt har även rätt att tiga under hela förhöret (John Murray mot Förenade kungariket dom 28 oktober 1994). Det kan nämligen också vara en strategi, ifall du inte skulle ha en försvarare med dig under ett förhör.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Det är svårt för mig att veta hur länge du kommer behöva vänta på din kallelse. Det som kan ha bidragit till din väntan är att du inte har fått en försvarare än. Det är nämligen av vikt för åklagarens bevisning mot dig att allt går rätt till eftersom bevisningens styrka kan sänkas och det kan då bli svårare att få dig fälld. Trots det ovan sagda är förundersökningsledaren dock skyldig att handlägga förundersökningen skyndsamt, och om hen inte gör så kan möjligen skadestånd utgå till dig genom att det kan utgöra ett brott mot artikel 6 Europakonventionen, och dessutom kan det leda till en minskad strafflängd.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare