FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/10/2021

Varför är skälen till ett beslut om uppehållstillstånd sekretessbelagda?

Enligt 37 kap. 1 § tredje stycket offentlighets- och sekretesslagen råder sekretess endast för "skälen" i beslut i t.ex. ärenden om uppehållstillstånd som flykting. Jag undrar vad som avses med "skälen"? Avses t.ex. vad som i beslutet framgår om sökandens yrkanden och grunder som en del av "skälen"?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

"Skäl" betyder i ett juridiskt sammanhang en motivering till ett beslut av något slag. Ett myndighetsbeslut i ett ärende skall innehålla de skäl som har lett fram till beslutet. Ett beslut av migrationsverket om uppehållstillstånd är ett sådant beslut.

Skäl är alltså de omständigheter som ligger till grund för beslutet. Sökandens yrkanden och grunder kan absolut vara en del av skälen till ett beslut. Sekretessen för skälen till ett beslut kan, förutom uppgifter om den berörde enskilde personliga förhållanden också gälla uppgifter om andra personers personliga förhållanden. Det är därför skälen är sekretessbelagda.

Hoppas jag kunnat besvara dig fråga. Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

My StenquistRådgivare