Varför är det så lågt straff om man dödar en hund?

Varför får man låga straff av att döda en hund 5 år fängelse är ett skämmt minst 15 år fängelse/Dödsstraff

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning framgår inga närmre detaljer från en specifik situation varför mitt svar kommer redogöra för hur det fungerar generellt när det gäller hundar.

Djur räknas som lös egendom

I juridisk mening räknas hundar som saker och lös egendom. I jordabalken (JB) framgår att fast egendom är jord (1 kap. 1 § JB). Genom att läsa bestämmelsen motsatsvis blir det tydligt att allt annat än fast egendom är lös egendom. Även hundar räknas alltså som lös egendom. I brottsbalken (BrB) regleras bland annat skadegörelsebrott. Genom att förstöra eller skada annans egendom kan man dömas till skadegörelse i högst två år (12 kap. 1 § BrB). Man kan även göra sig skyldig till grov skadegörelse och dömas till påföljden fängelse lägst sex månader och högst sex år. När man bedömer om brottet är att anse som grovt ska det särskilt beaktas om gärningen medfört betydande fara för annans liv eller hälsa, om gärningen varit särskilt hänsynslös eller om skadan drabbat en sak (hunden) av stor ekonomisk betydelse (12 kap. 3 § BrB).

Djurplågeri

Även djurplågeri finns reglerat i samma lag. Den som misshandlar, vanvårdar, överanstränger eller på annat sätt utsätter djur för lidande döms för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år. Vid grovt brott döms man för grovt djurplågeri till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. När man bedömer om brottet är att anse som grovt ser bland annat på om det inneburit allvarligt lidande för djuret eller annars varit av särskilt hänsynslös eller farlig art (13 kap. 6 § BrB).

Bestämmelsen om grovt djurplågeri infördes genom lagändringar den 1 juli 2022. Som skäl för ändringen anges det i förarbetena att samhällsutvecklingen har gått mot en minskad acceptans för att djur utsätts lidande. Bestämmelsen om grovt djurplågeri är inte uttömmande och det finns flera situationer än de uppräknade som kan tänka falla in under grovt djurplågeri.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare