Är det olagligt att bränna en flagga på en offentlig plats?

Är själva handlingen av att bränna något olagligt på offentliga platser? Tex en flagga.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Brott och straff regleras i brottsbalken (BrB) och jag kommer därför att besvara din frågeställning utifrån denna.

Är det olagligt att bränna något på en offentlig plats?

Att bränna något på en offentlig plats kan vara olagligt men det beror helt och hållet på vad det är man bränner, hur omgivningen ser ut där man bränner och övriga omständigheter i det enskilda fallet. Ex om man bränner upp något och det finns en hög spridningsrisk så att elden kan sprida sig till andra saker runt omkring eller så att det är fara för att människor kommer till skada, kan brottet mordbrand (13 kap. 1 §  BrB) eller allmänfarlig vårdslöshet (13 kap. 6 § BrB). Mordbrand skulle exempelvis kunna bli aktuellt om man anlägger en brand i en byggnad och allmänfarlig vårdslöshet skulle exempelvi kunna bli aktuell om man skulle göra en brasa men att man agerar slarvigt så att brasan börjar sprida sig. Det är därför svårt att ge ett generellt svar på om det är olagligt att bränna något på en offentlig plats eftersom det beror så mycket på omständigheterna i det enskilda fallet.

Är det olagligt att bränna en flagga på en offentlig plats?

Bara själva handlingen att bränna en flagga är inte ett brott i Sverige. Man kan dock tänka sig situationer när något annat brott hade kunnat överträdas när någon bränner en flagga, såsom exempelvis hets mot folkgrupp. När domstolarna har prövat om brännande av flagga kan ha utgjort något brott har det nästan alltid bedömts att en sådan handling skyddas av Sveriges yttrande- och demonstrationsfriheten. Det har alltså i de flesta fall ansetts att yttrandefriheten och demonstrationsfriheten omfatta rätten att bränna flaggor, även andra staters flaggor. Detta betyder att exempelvis brottet hets mot folkgrupp (16 kap. 8 § BrB) i väldigt få fall om ens i något fall, har blivit aktuellt när någon har bränt upp en flagga. Däremot kan brännande av en flagga innebära en överträdelse av brottet förargelseväckande beteende (16 kap. 16 § BrB). Det beror väldigt mycket på den enskilda situationen om ett brännande av en flagga kan anses som förargelseväckande. Men det ska handla om ett beteende som klart och tydligt väcker en förargelse hos allmänheten.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare