Kan man bli dömt för skadegörelse eller mordbrand om man bränner en koran?

kan koran bränning klassas som allmänfarlig handling där risk finns för skador på människor och byggnader mm.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om en person som bränner en koran kan bli dömt för ett brott som liknar det som du beskriver som ”allmänfarlig handling” där risk för skador på människor och egendom kan föreligga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är brottsbalken (BrB) som reglerar vilka brott som man kan straffas för och vad som krävs för att man ska kunna dömas till några av dessa brott. Inledningsvis kan det tilläggas att det inte finns ett brott som heter allmänfarlig handling i brottsbalken. De motsvarande brotten är dock skadegörelse och mordbrand, samt allmänfarlig vårdslöshet.

Kan man bli dömt för skadegörelse, mordbrand eller allmänfarlig vårdslöshet genom en koranbränning?

Om man förstör eller skadar egendom till men för någon annans rätt till egendomen, så kan man dömas för skadegörelse (12:1 BrB). Utöver det sagda krävs uppsåt till att man skadar eller förstör någon annans egendom (1:2 BrB). För att man därför ska kunna dömas för skadegörelse på grund av en koranbränning, så krävs att man i samband med koranbränningen också skadar någon annans egendom. Mig veterligen har skadegörelse av annans egendom inte ägt rum i samband med koranbränningar än så länge. Det kan dock finnas en risk för att någon med likgiltighet bränner koranen och i samband med detta även skadar någon annans egendom.

För att man ska dömas till mordbrand krävs att någon ska anlägga en brand som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom (13:1 BrB). Med anläggande av brand ska förstås att elden man antänder inte är under kontroll och är av en sådan styrka att den erfarenhetsmässigt inte slocknar av sig själv (NJA 1959 s. 150). Redan här borde en koranbränning inte kunna uppnå till en sådan styrka och att elden samtidigt sporrar ur kontroll för att rekvisitet ”anlägga en brand” ska kunna uppfyllas. Därav borde det redan vid det här stadiet inte vara möjligt i normalfall att dömas för mordbrand. Av samma anledning lär personen inte heller kunna dömas för allmänfarlig vårdslöshet, eftersom det just krävs att rekvisiten för mordbrand är uppfyllda (13:6 BrB). Med detta sagt innebär det naturligtvis inte att det aldrig skulle kunna gå, men risken för att bli dömt för mordbrand bör anses vara ganska låg.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Inledningsvis finns inget brott som heter allmänfarlig handling, utan det närmaste som finns är skadegörelse, mordbrand och allmänfarlig vårdslöshet. Med detta sagt bedömer jag att risken för att kunna bli dömt för dessa brott är ganska liten med tanke på en koranbränning normalt är en ganska kontrollerad gärning.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare