Straffet för mordbrand när man är 15 år?

Vad är straffet för mordbrand, bara 4 bilar brända ingens liv hälsa var i fara. För en 15 åring, 15 åringen har suttit placerad av soc sen hen kom ut ur arresten efter 3 dagar Kan man undvika böter?, ex sittningar med soc,fotboja samhällstjänst?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar vad straffet kan bli för en 15 åring som bevisats skyldig till mordbrand. Reglerna om detta finns fr.a. i brottsbalken (BrB).

Den som har fyllt 15 år är straffmyndig (1 kap. 6 § BrB). Det innebär dock inte att man som 15-åring nödvändigtvis får samma straff som en vuxen som begått samma gärning. I den svenska straffrättens påföljdsbestämningssystem finns en tanke om att den som är ung kan behöva ett annat straff än den som är vuxen. Fram till det att man fyller 21 (ibland 18) år får man därför ett ungdomsanpassat straff.

För en vuxen är straffet för mordbrand fängelse i lägst två och högst åtta år (13 kap. 1 § BrB). För en så ung person som en 15 åring lär emellertid inte detta bli aktuellt. För att kunna göra en bedömning av vilket straff som kan tänkas bli aktuellt i ditt fall krävs mer information om personen – domstolen tar nämligen hänsyn till personliga förhållanden och omständigheter när de bestämmer straffet. Nu kan jag därför bara säga något kort om de straff som finns. De straff som kan tillämpas för en ungdom är ungdomsvård, ungdomstjänst, ungdomsövervakning eller sluten ungdomsvård. Ungdomsvård kräver att den unga personen kan konstateras ha ett särskilt vårdbehov, t.ex. ett missbruksproblem. Ungdomstjänst är ett slags oavlönat arbete och förutsätter ett ganska lågt straffmätningsvärde, typiskt sett under fängelse i sex månader. Ungdomsövervakning är ett straff som ska tillämpas när straffmätningsvärdet är mellan sex månader och ett år. Sluten ungdomsvård innebär att man vistas på en anstalt och det krävs synnerliga skäl för fängelse, vilket är ett högt krav.

Hoppas att detta ger dig någon klarhet i vad som kan bli aktuellt. Utan att veta något om personen i fråga är det svårt att ge ett relevant svar som inte blir alltför långt och utsvävande, så du får gärna höra av dig igen med mer information om du vill det.

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare