FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/06/2017

Vårdslöshet i trafik vid vägarbete

jag körde 110-120km på motorvägen (2-fil) där jag låg i vänstra filen.

Uppmärksammade inte vägarbeten och det var långa köer. Jag var i andra tankar (trötthet lite sömn) försökte bromsa in men insåg att jag skulle inte hinna, då svängde jag till vänster mot vägrenen där jag skrapade bilen så gott jag kunde för att undvika kollision med andra bilister.(singelolycka)

Vad är konsekvenserna av det?

Polismannen frågade hur mycket jag tjänade och vad jag hade för skulder och rubricerade till vårdslöshet i trafik.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Den som vid framförande av motordrivet fordon i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka krävs med hänsyn till omständigheterna döms för vårdslöshet i trafik enligt 1 § Trafikbrottslagen.

För att dömas till vårdslöshet i trafik krävs vanligtvis att föraren har framfört fordonet på ett sådant sätt att det föreligger en medveten risk för trafikolycka. Denna risk bör anses föreligga när du framförde fordonet i ett sådant tillstånd att din reaktionsförmåga var nedsatt i så pass stor grad att vägarbete och köer inte uppfattades. Detta ska självklart bedömas med hänsyn till alla omständigheter i det speciella fallet, såsom markeringar att det förelåg vägarbete, tid på dygnet, väder m.m.

Straffet för vårdslöshet i trafik är dagsböter lägst 30 st och högst 150 st. Antalet dagsböter som utdöms kommer bero på hur allvarligt brottet anses vara. Av de omständigheter som du tar upp i frågan bör det inte anses som att vårdslösheten är att anse som speciellt allvarlig och ett relativt lågt antal dagsböter bör utdömas.

Hur stora dagsböterna blir beror på din inkomst och förmögenhet i övrigt, varför poliserna frågade dig om hur mycket du tjänar.

Andra konsekvenser som försäkringar och liknande är svåra att svara på här då det är olika i alla fall och beror på vilka försäkringar som är tecknade för din bil.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Douglas NordströmRådgivare