FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/11/2014

Vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik?

Hej Vår son, 20 år och körkort i dryg 2 år, körde av vägen i somras och bilen voltade. Det var 5 passagerare (inkl föraren) varav en utan bilbälte. Ingen blev allvarligt skadad utan alla kunde lämna sjukhuset efter koll. Är det vårdslöshet eller grov vårdslöshet i trafik och vad kan straffet bli?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Trafikolyckan som du beskriver innebär inte automatiskt att din son gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik. För vårdslöshet i trafik krävs det att föraren av fordonet "brister i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna". Att brista i väsentlig mån kan t.ex. vara att köra in i en vägkorsning med trafiksignaler utan att kontrollera om dessa har slagit om till rött.Vad som ses som vårdslöshet i trafik varierar från fall till fall och därför behöver inte en trafikolycka innebära vårdslöshet i trafik. Allmänna regler som skyldighet att iaktta försiktighet i vägkorsning, förbud mot att köra uttröttad, skyldighet att ta hänsyn till oskyddade trafikanter påverkar bedömningen om föraren har brustit i omsorgen i väsentlig mån.

En hastighetsöverträdelse behöver inte innebära vårdslöshet i trafik, det finns fall där förare har dömts för vårdslöshet i trafik trots att deras hastighet låg under den högsta tillåtna hastigheten på vägen.

Grov vårdslöshet i trafik kräver att föraren har varit grovt oaktsam eller har visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, enligt 1 § 2 st. TBL. För att ge ett exempel så dömdes en busschaufför som somnade vid ratten för grov vårdslöshet i trafik.

För att sammanfatta kort är det inte säkert att din son kommer dömas till vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik, utan det beror på hur han förde bilen och omständigheterna i övrigt.

Straffet för vårdslöshet i trafik och grov vårdslöshet i trafik är böter respektive fängelse i högst två år. Din sons ålder kommer påverka straffvärdet och bedömningen om huruvida fängelse är den lämpligaste påföljden eller inte (om han åtalas för grov vårdslöshet i trafik).

Se 1 § TBL, https://lagen.nu/1951:649#P1

Om passagerarna i bilen väljer att anmäla till polisen kan det bli aktuellt med vållande till kroppsskada.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare