FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/05/2018

vårdslöshet i trafik

Vad kan påföljden bli för en 16åring som olyckligtvis kört in i en lekstuga med snöskoter ?

Lekstugägaren ringde polisen som upprättade ärendet som misstänkt vårdslöshet i trafik.

Föraren har körkort och var nykter.

Orsaken var att han kom av skoterleden pga. mycket snöfall dagarna innan och att stugan dök upp

bakom en kulle och hann därför inte svänga när han skulle hitta tillbaka till skoterleden.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar dig som att du vill ha svar på straffet i det här konkreta fallet. Det är dock svårt att säga konkret vilket straff en person skulle få eftersom att det är många olika parametrar man beaktar vid en bedömning, men jag tänkte försöka göra en uppskattning.

För vårdslöshet i trafik är det dagsböter som gäller. Den bestäms på med två variabler.

Antalet: som ska spegla brottets allvar. Mängden man kan få för ett brott är minst 30 och högt 150 stycken.

Beloppet: som beror på personens ekonomi. Detta är för att alla personer ska drabbas lika hårt. Detta kan variera mellan 50 kr till 1000 kr/dag.

Det minsta beloppet som en domstol kan döma ut efter jämkning är 750 kr.

Eftersom att personen är 16 år så gäller den så kallade straffrabatten och det innebär att domstolen automatiskt kommer sätta ner straffet till ungefär ¼ del av vad det hade blivit för en vuxen person.

Detta förutsätter självklart att det faktiskt rör sig om ett brott. För att det ska vara vårdslöshet i trafik gäller det att personen brustit " i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna". Om det skedde på grund av dålig underhållning av väg och köraren beaktade detta och körde långsammare eller inte kunde sett detta är det inte ens säkert att det rör sig om ett brott.

En annan sak som man vara bra att veta är att personen även kan bli av med sitt körkort om man anser att personen inte är lämplig som förare.

Jag vet att du kanske inte fick det konkreta svaret du ville ha men jag hoppas ändå att det har gett dig lite mera klarhet.

Lawline RådgivareRådgivare