Vårdslöshet i trafik?
Lawline svarar
Hej, och tack för din fråga.
Du har fått ett strafföreläggande för vårdslöshet i trafik (1 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott). Rekvisiten för brottet är att du var vägtrafikant (ja) och förare/förande (ja) vid tillfället, att det skedde en trafikolycka (egentligen inget krav, men skadan på din bil bör vara tillräckligt för att det ska kunna klassas som trafikolycka) samt att du i väsentlig mån brustit i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna (går ev. att debattera).
Jag tänkte ge dig lite rättsfall angående vårdslöshet i trafik.
I rättsfallet NJA 2007 s. 3 körde en bilist på en fotgängare, på grund av att bilisten bländats av solen. Bilisten friades på grund av att det hela bedömdes som en felbedömning, och inte ett medvetet risktagande. Värt att notera är att bilisten hade vidtagit försiktighetsåtgärder (fällt ner solskydd och sänkt hastigheten), vilket talade för att bilisten inte tagit ett medvetet risktagande, utan endast gjort en felbedömning.
I NJA 2009 s. 819 friades en bussförare trots att denne kört med mobiltelefon i ena handen och anteckningspapper i andra.
Som du noterat krävs oftast ett medvetet risktagande, men detta är inte helt nödvändigt (se bl. a. RH 1998:70 där en bilist körde över övergångsställe där annan bilist stannat för gående, och "En introduktion till specialstraffrätten" av Josef Zila, s. 26).
För mig tycks det som att vidtagna försiktighetsåtgärder påverkar starkt. Jag har en misstanke om att pratande i mobiltelefoner trots fallet med busschauffören inte är speciellt populärt, även innan lagändring. Att "fippla" med mobil och handsfree kan anses utgöra ett medvetet risktagande som inte är tillåtet, det kan även ses ur synvinkel att du (som faktiskt fick prata mobil i bilen) vidtagit skyddsåtgärder genom att använda handsfree, men att den tekniska utrustningen strulade och att detta orsakade din tillfälliga ouppmärksamhet som därför inte bör anses som en otillåten vårdslöshet. Jag har ingen klar uppfattning om hur tingsrätten kommer att döma vid en eventuell rättegång.
Du har fått ett strafföreläggande vilket du kan godkänna eller bestrida, och då ta upp det hela i huvudförhandling i tingsrätt. Vad jag kan se gör det ingen skillnad i transportstyrelsens bedömning av körkortsåterkallelse om man accepterar strafföreläggande eller fälls i tingsrätt (sett till 5 kap. körkortslagen). Möjligtvis skulle det väl kunna tala för att man sonat sitt misstag, lärt sig sin läxa och ändrat sig, och då eventuellt påverka marginellt, men det blir så många aber att jag knappast tror att det spelar roll.
Hoppas svaret varit till någon hjälp,
Med vänlig hälsning