Vårdnadshavares skadeståndsansvar för sitt barn.

Hej,

Min son har ritat en figur på skolans toilet. Detta är absolut inte ok men nu vill skolan att vi ska betala 8000 kr för rennovation.

Ingen ursäkt, men det fanns redan ritning och graffiti innan min son ritade sin sak.

Har dom lov att göra så? Vad säger lagen?

Mvh Sara

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att ditt barn har ritat/klottrat på sin skolas toalett varför skolan vill ha ersättning för skadan motsvarande 8 000 kr och du undrar ifall beloppet är rimligt

Som vårdnadshavare till ett barn som har begått ett brott föreligger ett så kallat principalansvar. Detta innebär att föräldern har ett skadeståndsansvar även om det inte har förekommit någon vårdslöshet från förälderns sida (3 kap. 5 § SkL). Du kan därmed bli skadeståndsskyldig för de skador ditt barn orsakat genom ritandet/klottrandet på toaletten.

Vid en beräkning av skadeståndet grundat på en sakskada, vilket det här handlar om, ersätts reparationskostnader eller värdeminskning. Detta innebär i ert fall ersättning för renovering av toaletten alternativt värdeminskningen (5 kap. 7 § SkbrL). Fanns det t.ex. redan graffiti i toaletten är den skada din son orsakat inte lika omfattande som den skulle ha varit i en toalett utan grafitti.

Jag råder dig att kontakta skolan och framföra dessa synpunkter för attt se om ni kan komma fram till en lösning (belopp) båda parter är nöjda med. Fungerar inte det kan du själv be om ett utlåtande kring värdeminskningen från en expert i saken eller en offert av ett företag som kan utföra renoveringen och uppvisa detta till skolan vid nästa förhandling.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare