FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess27/11/2018

Vårdnadshavarens möjlighet att bestämma över sitt barns sekretess

Socialtjänsten har gjort en utredning av 3 barn som farit illa i moderns hemmamiljö. Utredningen startade pga en orosanmälan från skolan på vårdnadshavaren. Fadern är ej vårdnadshavare men blev ändå kontaktad av socialtjänsten. Efter utredningen startade en familjebehandling hos moder och fader. Modern har godkänt att fadern får ta del av slutdokumentationen men familjebehandlarna motsatte sig detta. Dom vill särskilja/låsa dokumentationen för fadern gentemot vårdnadshavare/moder. Argumentet var att dokumentationen skulle kunna användas vid ev tingsrätt. Har socialtjänsten laglig rätt att låsa/särskilja en slutdokumentation trots att vårdnadshavaren godkänt att fadern skall få ta del av denna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om sekretess hittar du i Lag om offentlighet och sekretess (OSL).

För förälder som inte är vårdnadshavare gäller samma sekretess som för allmänheten

Inom socialtjänstens verksamhet är huvudregeln att sekretess ska gälla för alla uppgifter om enskildes personliga förhållande, om det inte står klart att denne eller dennes närstående inte kommer lida men av att det lämnas ut, 26 kap 1 § OSL. Eftersom utredningen kretsar kring barnens liv och hur de har det hos sin mamma, rör den deras personliga förhållanden. Med tanke på att pappan inte är vårdnadshavare, ska hans rätt att ta del av dokumentationen bedömas på samma sätt som om någon i allmänheten skulle vilja ta del av dokumenten. Socialtjänsten ska därför bedöma om det står helt klart att varken barnen eller någon annan närstående lider skada av att dokumenten lämnas ut till någon i allmänheten. I detta fall har socialtjänsten, som du skrivit, kommit fram till att de inte kan garantera att ingen kommer lida men. Eftersom jag inte sett dokumenten kan jag inte avgöra om de har gjort rätt i denna bedömning.

Är barnen unga har mamman sannolikt ansvar för sekretessen avseende dem

Utredningen handlar om barnen och huvudregeln är att man inte har någon sekretess rörande uppgifter om sig själv, 12 kap 1 § OSL. Man har även möjlighet att bestämma att det helt eller delvis inte ska vara någon sekretess kring uppgifter om sig själv gentemot andra, 12 kap 2 § OSL. Sekretessen ska som huvudregel gälla gentemot barnens vårdnadshavare, 12 kap 3 § OSL. Detta gäller dock inte om det handlar om uppgifter som föräldrarna behöver känna till eftersom de har en rättighet och skyldighet att bestämma över barnens personliga angelägenheter som beskrivs i 6 kap 11 § Föräldrabalken, 12 kap 3 § OSL. I ditt fall gäller inte sekretessen gentemot mamman eftersom hon har fått ta del av utredningen. Beroende på hur gamla barnen är, är det därför eventuellt mamman som har rätt att välja att sekretessen för barnen inte ska gälla gentemot pappan, 12 kap 2 § och 3 § 2 stycket OSL.

I tidigare rättsfall har de ofta kommit fram till att vårdnadshavaren har helt och hållet ansvar över sekretess för barn under 12 år. Är barnen under 12 år i ditt fall, borde mamman alltså kunna bestämma att deras pappa ska få ta del av slutdokumentationen. Socialtjänsten bör isåfall inte kunna hindra detta. Är barnen över 12 år kan de själva behöva att pappan får ta del av dokumentationen.

Hoppas att du kunde få mer klarhet i din situation!

Mvh

Elin JohanssonRådgivare