FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/03/2018

Vårdnad om barn

Hej! Jag och mitt ex har delad vårdnad om vår son som blir 5 i sommar. När han precis fyllt 2 år flyttade jag och sonen 25 mil som pappan godkände skriftligt. Nu när sonen närmar sig 5 år är pappan plötsligt intresserad av att lära känna sonen och önskar ha honom varannan vecka. Det fungerar inte i praktiken med 25 mils avstånd och pappan vill att vi flyttar ner igen så vi bor på "rimligt" avstånd. Vad gäller? Kan han kräva att vi flyttar tillbaka? Jag och sonen har ett bra liv här, bra dagis , fast jobb många kompisar och en ny familj sedan 2-3 år tillbaka.

Om det har någon betydelse så vill min son vara hos mig då jag haft han på heltid sedan födseln. Han har träffat sin pappa någon vecka hit och dit ca varannan månad. Pappan har tidigare inte varit intresserad men vill nu lära känna sin son.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag förstår att detta måste vara en jättejobbig situation för dig och säkert för honom med. Jag tänkte att jag ska förklara lite hur man bedömmer frågor kring barn och kanske ge dig lite mera klarhet och tygghet i frågan.

Alla frågor som rör barn ska utgå ifrån vad som är barnets bästa. Vad detta är varierar ifrån fall till fall, men man brukar många gånger belysa att det inte handlar om att föräldrar har rätt till barn utan att barn har rätt till sina föräldrar.

Att ett barn har kontakt med båda sina föräldrar brukar som huvudregel anses vara för barnets bästa. Man brukar också titta väldigt mycket på vart barnet har byggt upp en trygghet och man vill inte gärna bryta detta. Så som jag uppfattar dig så har ditt barn en trygg och stabil miljö där ni bor nu och att flytta så långt permanent kan nog inte ses som barnets bästa. Det känns inte heller rimligt att ett barn ska behöva åka 50 mil i veckan för att det ska passa barnets föräldrar och framförallt inte möjligt när barnet börjar i skolan.

Min bedömning är att det inte är barnets bästa med något av de två alternativet. Kanske kan barnet åka dit på sommaren eller loven en längre tid eller kanske barnets andra förälder kan komma och hälsa på en vecka eller så?

Nu hoppas jag verkligen inte att det blir en större tvist än det är, men skulle ni hamna i en vårdnadstvist så tittar domstolarna väldigt mycket på vem som kan sätta barnet i första rum. Det kan alltså vara till din fördel för dig (och även om det inte sker till ditt barn) att du försöker samarbeta och hitta en lösning även om det är jobbigt och inte alltid så lätt.

Jag hoppats att mitt svar har lugnat dig lite och gett dig lite klarhet.

Lawline RådgivareRådgivare