FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet18/10/2015

Värdering av skogsfastighet

Hej

Min dotter har en del i skogsfastighet där hennes del är enligt taxv 250000kr.Vad kan hon begära vid en försäljning,det är en välskött gård med hög återväxt.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Min rekommendation är att vända er till en sakkunnig för värdering av fastigheten. Det kan vara en besiktningsman eller en mäklare som är specialiserad på den typen av fastigheter. När ni har fått en värdering av hela fastigheten räknar ni ut hur mycket er dotters del motsvarar. I slutändan är det en förhandlingsfråga som påverkas av utbud och efterfrågan. Dvs hur många potentiella köpare det finns och hur många liknande fastigheter det finns i området.

Tyvärr kan inte jag ge er ett exakt pris mot bakgrund av de uppgifter ni har lämnat. Det är viktigt att ni får en korrekt värdering av fastigheten och inte tar ut ett för lågt pris. Det kan därför vara värt att investera i välrenommerad sakkunnig för värdering. Om ni behöver hjälp med att upprätta avtal eller köpekontrakt erbjuder vi på Lawline tjänster för det.

Hoppas att mitt svar var till någon hjälp. Tveka inte att kontakta mig igen om ni behöver mer hjälp.

Mail: Joakim.Wahlgren@lawline.se

Joakim WahlgrenRådgivare