Vård hos två olika psykologer samtidigt.

Hej. Min psykolog har fått reda på att jag även går till en annan psykolog, där jag diskuterar en annan problematik som inte alls berör den problematik som jag bearbetar hos denna psykolog. Hon har sagt att det är emot lagen att gå till två olika vårdsgivare och att jag bör välja mellan de båda. Stämmer det att man inte får gå till två olika psykologer?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du går hos en psykolog anses du vara en patient och Patientlagen är därmed tillämplig. En av principerna som vården bygger på i Sverige är den s.k. valfrihetsprincipen (se. Patientlagen 9 kap. 1 §). Denna innebär att en patient ska har rätt att välja utförare av sin vård under förutsättning att vården är offentligt finansierad och att det handlar om öppen vård. Med offentligt finansierad menas att inrättningen psykologen jobbar på får medel av staten för att bedriva vård. Detta innebär att det inte spelar någon roll huruvida psykologen arbetar på en privat klinik eller offentlig så länge vården finansieras av kommunen, landstinget eller staten. (se vidare på s. 125 i Propositionen till lagen). Begreppet öppen vård träffar all vård där man inte blir inlagd.

Av detta framgår att du som patient har rätt att välja utförare av din vård. Ingenstans finns det reglerat att du endast får gå hos en psykolog åt gången. Vårdas du dessutom för två olika problem hos dessa olika utförare av din vård finns inga hinder mot att välja två olika utförare för vardera problem.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare