Var vänder man sig om man inte har råd med advokat

Hej! Var vänder jag mig om jag inte har råd med en advokat, jag vill stämma någon.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En offentlig försvarare förordnas av domstol på begäran till den som sitter anhållen eller häktad eller om man är misstänkt för ett brott som ger minst sex års fängelse. I ditt fall verkar det som att du inte är misstänkt eller anhållen för något brott och då måste tingsrätten pröva om behov finns av en offentlig försvarare (21 kap 3 a § RB)

Din fråga är inte tillräckligt specifik för att jag ska kunna ge dig råd för hur du bör göra i din situation, det är många faktorer som spelar in som jag inte har kännedom om. Mitt allmänna råd är att i första hand att kolla med ditt försäkringsbolag om din försäkring täcker tvisten. Annars kan du försöka få en offentlig försvarare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare