Var regleras brottet ofredande?

Inom vilket kap i paragraf 1962:700 tillhör anmälning inom ofredande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ofredande är ett brott som regleras i 4 kap. 7 § brottsbalken (BrB).

I paragrafen stadgas straff för den som handgripligen antastar en annan person eller ofredar honom eller henne genom skottlossning, stenkastning, oljud eller någon annan form av hänsynslöst beteende. Straffet för ofredande är böter eller fängelse i högst ett år.

Observera att ofredande skiljs från sexuellt ofredande som regleras i 6 kap. 10 § BrB.

En anmälan för detta brott görs hos polisen genom en polisanmälan.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Melina TrydegårdRådgivare