Var kan en bouppteckning hållas?

Hej Var kan en bouppteckning hållas. Vi ska ha bouppteckning efter min mor, hon bodde i Värmland. Kan vi ha bouppteckning i Stockholm även om en av arvingarna bor i Värmland? Den andre arvingen bor på annan ort i Sverige.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer först att kortfattat redogöra för vem som bestämmer var bouppteckningen ska hållas och därefter kommer jag att besvara din fråga angående var den egentligen får hållas, det vill säga om bouppteckningen kan hållas var som helst eller om det finns några begränsningar.

Bestämmelserna om bouppteckning finns i ärvdabalken (ÄB).

Vem bestämmer var bouppteckning ska hållas?

Dödsbodelägare som har den avlidnes egendom i sin vård, boutredningsman eller testamentsexekutor bestämmer tid och ort för bouppteckning. (20 kap. 2 § ÄB)

Med dödsbodelägare avses efterlevande make, sambo, arvingar och universella testamentstagare. (18 kap. 1 § ÄB) Som nämnts behöver dödsbodelägarna vårda den avlidnes egendom för att få bestämma var bouppteckningen ska hållas. Det kan alltså vara så att bara någon av er får bestämma i denna fråga. Om exempelvis arvingen som bor i Värmland tar hand om din mors egendom är det alltså hen som har bestämmanderätten.

Om dödsbodelägare begär det ska en boutredningsman förordnas. (19 kap. 1 § ÄB) Om detta sker är det boutredningsmannen som får bestämma var bouppteckningen ska hållas.

Ibland kan ett testamente utse någon till testamentsexekutor. En testamentsexekutor ska se till att testamentet blir verkställt och hen får då också bestämma var bouppteckningen ska hållas.

Var kan bouppteckning hållas?

Bouppteckning får hållas i vilken ort som helst. Det finns alltså inga hinder att hålla bouppteckningen i Stockholm trots att övriga arvingar bor på andra orter. Bouppteckningen behöver inte heller hållas på den orten där din mor bodde. Det ankommer dock på den som har beslutanderätten att bestämma var bouppteckningen faktiskt ska hållas.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Roman SzuterRådgivare