Var går gränsen mellan stöld av normalgraden och grov stöld?

Min kompis stal för nästan 14000:-. Vad ligger straffskalan för det brottet? Antar att det är grov stöld.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om stöld finner du i brottsbalken (BrB)

Skillnaden mellan stöld av normalgraden och grov stöld

Stöld av normalgraden döms man för om man olovligen tagit vad som tillhör annan med uppsåt att tillägna sig det, enligt 8 kap. 1 § BrB. För brottet döms man till fängelse i högst två år. Om brottet är att anse som grovt döms man för grov stöld enligt 8 kap. 4 § BrB i lägst sex månader och högst sex år. För att avgöra om brottet är att anse som grovt ska det tas hänsyn till bland annat om gärningsmannen varit försedd med vapen, om gärningen varit av särskilt farlig eller hänsynslös art eller om det har avsett ett betydande värde.

Det finns således ingen fastställd gränsdragningen mellan stöld av normalgraden och grov stöld. För att det ska vara fråga om grov stöld ska det som sagt göras en bedömning i det enskilda fallet kring omständigheterna, och beloppet är därför inte det som i första hand avgör om det anses vara grov stöld eller inte.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare