Var går gränsen för upphovsrättsligt intrång enligt citaträtten i 22 § upphovsrättslagen?

Hej, jag har en fråga om att publicera information från andra källor på nätet.

Vad gäller kring att ta del av nyheter och information från t.ex. olika nyhetsbyråer och publicera informationen på en egen hemsida som man själv tjänar pengar på. Är detta lagligt eller behöver man själv i första hand ta reda på informationen med t.ex. egna journalister?

Jag vet att upphovsrättslagen gäller om man skulle t.ex. direkt kopiera en text och publicera men jag hittar ingen info om vad som gäller om man skulle skriva om information med egna ord från olika källor och sammanfatta det på en egen sida.

Frågan är alltså vart går gränsen för plagiat/copyright och upphovsrättslagen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du verkar förstå har en upphovsman till exempelvis en nyhetsartikel upphovsrätt till densamma enligt 1 § lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). Detta innebär mer eller mindre att denna individ som huvudregel ska ha ensamrätt till sitt verk enligt 2 § URL.

Som med mycket inom juridiken finns det inte sällan undantag till dessa huvudregler, och detsamma gäller även inom upphovsrätten. Det finns en klassisk inskränkning i upphovsmannens upphovsrätt vilket blir särskilt relevant i ditt fall, det jag talar om är den s.k. citaträtten i 22 § URL. Vad denna citaträtt de facto innebär är lite oklart och har givit upphov till många rättsliga felanvändningar, men den kan i alla förstås som en allmän rätt att citera ur offentliggjorda verk (vilket publicerade nyhetsartiklar är per sin natur), i överensstämmelse med god sed, och endast i den omfattning som betingas av ändamålet.

Detta juridiska mumbo-jumbo säger dig nog inte så mycket, men med hjälp av det mest relevanta rättsfallet på området borde denna oklarhet räta ut sig åtminstone lite. I HD:s rättsfall NJA 1996 s. 712 (JAS-kraschen) togs det upp hur långtgående citaträtten i 22 § URL skulle kunna tänka sig vara. Där kom domstolen fram till att partiella återgivanden av andras verk (i detta fall enstaka repliker ur en intervju som infördes från en tidningsartikel till en annan) inte kunde anses utgöra en lovlig citering då det där handlade om att förgylla och krydda sitt egna verk. Ett sådant, till synes väldigt oskyldigt utnyttjande var alltså inte tillåtet och det gällde oberoende om ursprungskällan hade varit angiven eller ej.

Med detta sagt är det i upphovsrättslig mening generellt sett inte tillåtet att ta information från flertalet olika nyhetskällor, skriva om innehållet i egna ord och sedan publicera de för din egen vinning på det sättet du beskriver. Du får självklart dra inspiration från dessa nyhetsartiklar, t.ex. genom att försöka få till en intervju med samma person som blivit intervjuad för ett visst ämne i en annan tidning, men det är som du själv säger i slutändan ett krav att det är du själv som självständigt söker och skapar materialet för dina verk.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare