FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/07/2018

Var går gränsen för allemansrätt?

Har min granne rätt att - trots mitt uttryckliga förbud - passera min tomt och port, t ex för att förkorta vägen från dennes bostad till närmaste sopkärl från ca 40 m till 35 ?

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som vi alla vet har vi allemansrätt i Sverige. Detta mycket unika fenomen finner man väldigt lite om i de faktiska lagarna. I 2 kap. 15 § fjärde stycke regeringsformen står det att alla ska ha tillgång till naturen genom allemansrätten. Det finns dock undantag till allemansrätten, den mest relevanta för dig av dessa är hemfridszon. Hemfridszonens storlek regleras inte i någon lag men om du inkräktar i den kan man dömas för hemfridsbrott och böter enligt 4 kap. 6 § brottsbalken.

Hur stor är hemfridszonen?

Som sagt finns det ingen lag som reglerar hur stor en hemfridszon är. Detta är också ett väldigt omdiskuterat ämne inom juridisk doktrin (litteratur). I juridisk litteratur brukar det pratas om avstånd från fastigheten och hör- och synlighet från fastigheten. Det diskuteras även att en tomt med staket kan göra att hemfridszonen anses vara större. Vilket av dessa som är det mest tillämpliga är inte klargjort. Litteraturen är verkar dock vara hyffsat överens om att en zon på 15–20 meter runt fastigheten ska anses vara skyddad av hemfridszonen men denna kan även vara längre beroende på förutsättningarna.

Vad innebär detta för dig?

Då jag inte vet markplanen eller vilka avstånd det rör sig om från huset är det svårt att säga om din granne gör intrång i din hemfridszon.

Jag rekommenderar att du i första hand pratar med din granne och ber denna att inte passera igenom din tomt när hen slänger soporna. Om detta inte funkar kan det i slutändan vara värt att kontakta polis för att få deras bedömning av situationen.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Bästa Hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare