Var finner vi regler för ideella föreningar?

Finns det regler för när kallelse till årsstämma i en ideel förening ska skickas?

Lawline svarar

Hej!

Det finns ingen formell reglering för ideella föreningar såsom det finns för bland annat ekonomiska föreningar, aktiebolag och handelsbolag. Föreningen har istället att förhålla sig till allmänna lagar avseende juridiska personer, såsom bokföringslagen, lagen om företagsnamn etc.

Hur den ideella föreningen ska skötas, exempelvis när och hur kallelse till årsmöte ska ske, regleras istället i den ideella föreningens egna stadgar. Förutom föreningens stadgar ska "god föreningssed" följa, dvs tysta normer om hur en förening ska verka och organiseras.

Svaret är alltså ja, det borde finnas regler om årsstämman i den ideella föreningens stadgar. Saknas det information där, gäller istället god föreningssed och praxis - dvs. hur brukar det skötas i ideella föreningar. Det finns dock ingen lag som reglerar området.

Hoppas det här var svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline! Du är mer än välkommen att höra av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare