Vanlig handräckning för att återfå privata saker

Har separerat och flyttat ut sedan två år och får inte hämta mina kläder eller mina egna saker från tidigare tid i mitt liv. Tex fotoalbum osv inget som rör mannen ifråga. Han står som ägare på huset men vi delar på lånet vilket jag betalar på hela tiden, vad har jag för rätt att hämta mina saker utan att han kan skicka tex polisen på mig? Har jag några rättigheter alls? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då din exman numera bor själv i huset kan det bli svårt för dig att hämta dina saker. Detta då du i så fall begår hemfridsbrott, vilket regleras i 4 kap 6 § brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700.

Jag skulle istället rekommendera dig att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten.  Reglerna om detta förfarande finns i lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (BFL), se https://lagen.nu/1990:746.
Ansökan skall göras skriftligen och du skall ange yrkanden och grunder, 9-10 §§ BFL. Ansökan skall även vara underskriven av
dig eller ditt ombud och ges in till Kronofogdemyndigheten i två exemplar, 19 § BFL. Kronfogdemyndigheten skickar det ena exemplaret till ditt ex som ges två veckor att yttra sig, 25 § BFL. Om han vill bestrida ansökan skall detta ske skriftligen inom tvåveckorsfristen, 33 § BFL. Du kan i sådana fall välja om du vill att målet skall överlämnas till tingsrätten som då avgör tvisten, 34 § BFL. Om ditt ex inte bestrider din ansökan i rätt tid skall Kronofogdemyndigheten snarast meddela utslag i enlighet med ansökan, 42 § BFL. Kronofogden kommer då att verkställa utslaget självmant och alltså kräva tillbaka dina saker, 16 § BFL.

Du hittar mer information och ansökningsblankett om vanlig handräckning på http://www.kronofogden.se/Vanlighandrackning.html

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare