Vanlig handräckning

Min son har haft ett förhållande med en tjej som nu har avbrutits helt plötsligt av henne.Då de för det mesta har bott i hennes lägenhet har han haft nästan alla sina kläder hos henne som hon nu nekar till att han har. Nåt enstaka plagg säger hon att det finns hos henne men eftersom hon tror att han är arg på henne så får han inte hämta dessa, har då föreslagit att jag kan hämta dem,vilket hon accepterade, men hävdar ändå att det endast finns nåt enstaka plagg hos henne. Hur ska min son få tillbaka ALLA sina kläder för tusentals kronor?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du väljer att vända dig till lawline med din fråga.

För att få tillbaka kläderna skulle jag råda er att vända er till kronofogden och begära vanlig handräckning. På grund av att ni, om ni bestämmer er för att ta tillbaka kläderna på egen hand, riskerar att begå såväl hemfridsbrott som självtäkt som regleras i Brottsbalken. Detta för att det varken är tillåtet att utan lov gå in i någon annans bostad eller att rubba någon annans besittning över föremål för att själv ta sig rätt (oavsett vem som äger föremålet). Vänder ni er till kronofogden kommer de istället sköta besittningsrubbningen och överlämna din sons saker till honom, se mer på kronofogdens hemsida här. Vid vanlig handräckning prövar inte kronofogden vem som egentligen äger egendomen utan det blir i sådant fall upp till din sons före detta flickvän att invända mot kravet om hon anser att det är fel. Om hon bestrider ansökan om vanlig handräckning kan du/ni fundera på om ärendet ska lämnas över till tingsrätten för prövning där istället.

Lycka till!

Angelica AhlströmRådgivare