FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/11/2015

Vanlig handräckning

Min pojkvän har mina vinterdäck i sin bostad. Nu är det slut och han vill inte lämna mina vinterdäck. Han ska bestämma när jag kan få dom. Vad ska jag göra? Har två barn och behöver använda bilen... Han vill att jag ska köpa nya däck istället om jag har akut ... Hjälp mig!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du väljer att vända dig till lawline med din fråga.

För att få tillbaka dina vinterdäck skulle jag råda dig att vända dig till kronofogden och begära vanlig handräckning. På grund av att du, om du bestämmer dig för att ta tillbaka dina ägodelar på egen hand, riskerar att begå såväl hemfridsbrott som självtäkt som regleras i Brottsbalken. Detta för att det varken är tillåtet att utan lov gå in i någon annans bostad eller att rubba någon annans besittning över föremål för att själv ta sig rätt (oavsett vem som äger föremålet). Vänder du dig till kronofogden kommer de istället sköta besittningsrubbningen och överlämna dina saker till dig, se mer på kronofogdens hemsida här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Angelica AhlströmRådgivare