Vanlig handräckning

Hej, En kompis har förvarat ett antal möbler i vårt garage i närmare två år. Jag har sedan två månader bett honom hämta möblerna. Jag har nu sökt honom ett flertal gånger men han svarar inte på mina samtal. Jag har även skrivit ett antal SMS men det enda svar jag fått är att han skall kontakta mig dagen efter men så har inte skett. Vad göra? Hur blir jag av med möblerna? Jag tycker detta är väldigt onödigt av min kompis och är självklart besviken på sättet hur det hela hanteras.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att på rättslig väg förmå din kompis att hämta sakerna i ditt garage rekommenderar jag att du ansöker om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Detta är ett hjälpmedel kronofogden erbjuder just för de fall då någon som förvarar saker hos en inte självmant hämtar dessa trots att man uppmanar till det. Du ansöker enkelt om vanlig handräckning genom att fylla i en blankett som du kan ladda ner från Kronofogdens hemsida. Det är vid ifyllandet av blanketten viktigt att du är tydlig angående exakt vilka saker det är som du anser att din kompis ska hämta.

När Kronofogden har fått in din ansökan om vanlig handräckning kommer de att skicka ett brev till din kompis med ett föreläggande om att denne måste hämta sina saker. Förhoppningsvis kan detta få din kompis att förstå att du menar allvar med att sakerna måste tas bort, och därför göra detta självmant. Om din kompis efter föreläggandet hämtar sina saker ska du höra av dig till Kronofogden och ta tillbaka din ansökan. Om din kompis däremot inte hör av sig till Kronofogden, eller hämtar sina saker, kommer Kronofogden att meddela ett utslag (lite som en dom) som säger att du har rätt och din kompis måste hämta sina saker. Om du vill kan du då även begära att få hjälp av Kronofogden att verkställa detta, alltså faktiskt hämta sakerna.

Skulle din kompis höra av sig till Kronofogden och invända mot ditt krav kommer du att underrättas om detta och får sen välja om du skulle vilja ta det vidare till en domstol.

Här är länken till ansökningsblanketten: http://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html

Hoppas att det ordnar sig!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare