Våldsamt motstånd - misshandel

Hej jag blev påhoppad av ordningsvakter helt oproviserat utanför en resturang. Dom försökte bryta ner mig på backen och givetvis satte jag mig till motvärn mot det eftersom jag inte gjort något. Var av en vakten sate en spark mot mitt knä som gick sönder. Korsband ledband mm. Jag gick i backen pga det. Dom bokade mig och gick igenom alla mina privata saker och tillkallade polis. Polisen gjorde dock inget förutom skjutsade mig till akuten. Kommer jag någonstans om jag gör anmälan. Dom har anmält mig för vålsamt motstånd.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av den informationen du uppgett, låter det som om du råkat ut för en ganska allvarlig misshandel. Jag råder dig att anmäla händelsen till polisen så får de går vidare med utredningen. Polisen är skyldig att objektivt utreda händelsen, oavsett om vakterna anmält dig för våldsamt motstånd.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare