Våldsam sambo vägrar flytta

Hej! Jag och min sambo bor i en lägenhet som vi flyttade till tillsammans. Jag står på kontraktet då jag också

är en av 4 delägare av fastigheten. De andra 3 är mina syskon. Jag vill att sambon ska flytta, men han vägrar.

Det är mycket bråk och alkohol inblandat och han är dömd för misshandel av mig för några år sedan. Han fick samhällstjänst istället för fängelse. Sista året har det varit många incidenter, en del lite våldsamma och alltid

alkohol inblandat. Hur ska jag gå tillväga, måste jag ansöka om bodelningsförrättare, trots att jag äger del av fastigheten och mina syskon stöttar mig i mitt beslut att vi inte ska leva tillsammans?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enl. 3 § Sambolagen är gemensam bostad den som förvärvats för gemensamt bruk. Eftersom ägandesituationen ser ut som den gör antar jag att det inte var avsikten att bo i lägenheten tillsammans när ni köpte den med dina syskon, utan han kom dit i efterhand. Om så är fallet har han inte någon äganderätt till lägenheten.

Om han inte har äganderätt till lägneheten är endast era gemensamma möbler som ni köpt under förhållandet samboegendom. Denna ska bodelas ifall ni inte kan komma överens om den enl. 9 § Sambolagen. Bodelningsförrättare ska tas in ifall de två bodelande parterna inte kan komma överens, men jag tror inte möblerna kommer orsaka att ni inte kan komma överens.

Han kan inte kräva att bo kvar i lägenheten efter bodelningen eftersom 22 § Sambolagen, den enda paragraf som inte kan avtalas bort, kräver synnerliga skäl för det. "Synnerliga skäl" är ett mycket högt krav som uppenbarligen inte föreligger i er situation, eftersom det används bara vid situationer där den som tvingas flytta är mycket utsatt, t.ex. inga släktingar eller vänner att flytta in till. Om ni har gemensamma barn och han hade fått ensam vårdnad hade han kunnat tvinga till sig lägenheten exempelvis, men i er situation är jag övertygad om att han inte kommer kunna hävda rätt att bo kvar.

Om ni köpte lägenheten tillsammans, och den utgör samboegendom, kommer du behöva köpa ut honom i bodelningen, men du kommer få bo kvar, tack vare dina syskons ägarandelar. Det vore orimligt att tvinga dem att hysa någon som tvingat bort deras syster genom att vara våldsam.

När bodelningsförrättaren är klar med fördelningen av samboegendomen kan du vända dig till Kronofogden för att begära avhysning. Detta innebär i sista momentet att Kronofogden handgripligen för bort honom från lägenheten med hjälp från Polisen.

Jag hoppas du lyckas med detta, så att du får leva i fred. Lycka till, och om du behöver mer hjälp hjälper vi dig gärna igen.

Med vänliga hälsningar,

Adam NovakRådgivare