Vägrar logga ut från konto på laptop, åtgärder?

Jag och mitt ex separerade för snart ett år sedan. Vi ägde tillsammans en macdator som jag lät honom behålla. På datorn hade jag ett eget inlogg, ett inlogg som han nu lyckats komma in på, där har han gått igenom allt tänkbart bl a sms. Han vägrar låta mig få tag i datorn och stänga ner mitt konto, han menar på att allt som är i datorn äger han. Vad har jag rätt att göra? Känns som hela identiteten är kapad och jag vet inte vad som är kopplat till datorn och som han fortsatt kan se.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad du kan göra åt att ditt ex har loggat in på ditt apple-konto och läser vad du har lagrat på detta.

Vad säger lagen?

Att ta sig in på och använda någon annans digitala konto (exempelvis apple-ID eller facebook-konto) utan kontohavarens tillåtelse är brottsligt och kallas för dataintrång. Brottet beskrivs i 4 kap 9 c § brottsbalken (BrB). För dataintrång kan man dömas till böter eller fängelse i högst två år. Om brottet är att anse som grovt, till exempel för att den förbjudna gärningen orsakat stor skada eller avsett stort antal uppgifter kan gärningsmannen dömas till fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Vad du bör göra

En första åtgärd jag kan rekommendera är att vända dig till Apple och undersöka möjligheter att logga ut kontot på distans, detta är en tjänst som de flesta digitala plattformar erbjuder, jag kan dock inte svara på huruvida denna tjänst existerar för macdatorer eller inte. Om detta inte ger resultat kan det bli aktuellt att göra en polisanmälan mot personen som vägrar sluta använda ditt konto. Detta kan man göra via en e-tjänst hos polismyndigheten.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare