Vägran att betala tillbaka ett lån

Hej.

Lånade för ett år sedan ut en större summa pengar till en vän som behövde dessa. Han skulle betala efter 30 dagar men gjorde såklart inte detta. Har försökt med avbetalningsplaner men även de inte fungerat. Jag vet att jag kan gå vidare till kronofogdemyndigheten å försöka få tillbaka dem på det viset.

Jag undrar hur långt kan jag gå?

Han har hotat med att gå till polisen om jag kommer till honom! Jag har väl ändå rätt att få tillbaka mina egna pengar? Och tillägga är att jag inte skulle hota honom om jag besöker honom. Det är pengar som jag hade sparat undan som jag behöver extremt mycket nu!

Har jag rätt att ta saker som är hans och sälja för att få tillbaka den summan han är skyldig?

Vad kostar det att gå till en jurist fysiskt och förklara situationen och be om hjälp?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Om någon inte betalar en skuld, trots att förfallodagen passerat, kan du begära betalningsföreläggande hos Kronofogden eller stämma personen i domstol. Vid ett betalningsföreläggande kan du få skulden bekräftad och Kronofogden skickar ett kravbrev till den du lånat av. Ansökan om betalningsföreläggande kan ske om förfallodatumet har passerat, skulden avser pengar och att förlikning är tillåtet i saken (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I ditt fall går det att ansöka om betalningsföreläggande. För att bevisa din fordrans existens bör du ha ett skriftligt bevis på lånet eller liknande. I annat fall kan det bli svårt att driva in skulden.

Du har självfallet rätt att få dina pengar tillbaka, men du har ingen rätt att sälja något någon annan äger. Mitt råd är att du inledningsvis vänder dig till Kronofogden och ber om vägledning. Du kan givetvis även kontakta en jurist. Vad en rådgivning av en jurist kostar, varierar en del och det går därför inte att ge en exakt siffra.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare