FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis01/02/2018

Vägra svara på frågor och uppvisa ID-handling för polis?

Om man blir stoppad för t.ex. fortkörning. Måste man svara på polisens frågor och visa upp ID om inte det finns en advokat närvarande? Om jag blir stoppad för misstanke eller att polisen har sett jag kört för fort med en a-traktor. Måste jag säga eller visa upp något utan advokat? Finns det någon lag som tillåter en att vara tyst tills det finns en advokat närvarande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

ID-kontroll

Avseende begäran om uppvisande av ID kan sägas att det i Sverige inte föreligger någon allmän skyldighet att legitimera sig i de fall man vistas på allmän plats. I 14 § polislagen finns dock en möjlighet för polis att kunna begära att få se ID. Detta kräver emellertid att du exempelvis varit misstänkt för något brott och att polismannen haft särskild anledning att anta du skall berövas friheten.

I 22 § polislagen står följande att utläsa: "En polisman får stoppa ett fordon eller annat transportmedel

1. om det finns anledning att anta att någon som färdas i fordonet har gjort sig skyldig till brott,

2. om det av någon annan anledning behövs för att med laga stöd ingripa mot någon som färdas i fordonet, genom att beröva honom friheten, på annat sätt inskränka hans rörelsefrihet eller underkasta honom kroppsvisitation eller kroppsbesiktning,

3. om det behövs för att med laga stöd genomföra husrannsakan i fordonet eller

4. om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet".

Svara på frågor

I Sverige har vi ingen lagreglering som kan tvinga någon att besvara polisens frågor, vilket innebär att en som blivit stoppad av polisen har rätt att vara helt tyst.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare