FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/01/2019

Vad visas i belastningsregistret om jag vill jobba med barn och ungdomar? Kan jag dömas för häleri om min pojkvän släpar hem stöldgods till min fastighet?

Om jag vill jobba med barn och ungdomar visas det då i belastningsregistret om man är dömd för grovt bedrägeri? Nästa fråga om min pojkvän mot min vilja släpar hem stöldgods till min fastighet kan jag då dömas för häleri?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag vill jobba med barn och ungdomar visas det då i belastningsregistret om man är dömd för grovt bedrägeri?

Det finns olika utdrag från belastningsregistret du ska begära ut beroende på inom vilken verksamhet du ska jobba med barn och ungdomar.
- Barn/ungdomar i förskola och/eller skola (Skollagen 2 kap. 31 §)
- Barn/ungdomar med funktionsnedsättning (Lagen om registerkontroll av personal som utför vissa insatser åt barn med funktionshinder 1 §)
- Barn/ungdomar i annan verksamhet (Lagen om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn 1 §)
Du hittar information om alla utdrag och blanketterna för att begära dem HÄR.

Samtliga utdrag är normalt begränsade till brott som innebär mycket allvarliga kränkningar av andra människor, vilket är följande.
- Mord
- Dråp
- Grov misshandel
- Människorov
- Alla sexualbrott
- Barnpornografibrott
- Grovt rån

Utgångspunkten är alltså att det inte visas i belastningsregistret om du är dömd för grovt bedrägeri om du begär ett utdrag från belastningsregistret för att jobba med barn och ungdomar.

Vad jag tycker är viktigt att veta är dock att även andra brott än de här ovan som du dömts för kan finnas med i utdraget om du fått ett gemensamt straff för flera brott.
Exempel: Om du fått ett gemensamt straff för både grov misshandel och grovt bedrägeri, så kommer båda brotten finnas med i utdragen jag nämnt här ovan (Förordningen om belastningsregister 22 §).

Sammanfattning:
- I utdragen du begär för att jobba med barn och ungdomar visas det inte om du är dömd för grovt bedrägeri.
- Grovt bedrägeri kommer dock att visas i utdraget om du samtidigt har dömts för något av de brott som ska visas i utdraget.

Om min pojkvän mot min vilja släpar hem stöldgods till min fastighet kan jag då dömas för häleri?

Du skulle kunna dömas för häleri på grund av att du har stöldgods på din fastighet. Det handlar om att du för det första vet om att sakerna är stulna och att du för det andra tillåter att din pojkvän förvarar dem på din fastighet även om det är mot din vilja. Därmed försvårar du att stöldgodset lämnas tillbaka till ägaren, vilket är häleri (Brottsbalken 9 kap. 6 §).

Jag förstår att det kan vara jobbigt att det är din pojkvän som har släpat hem stöldgods till din fastighet. Det enda rådet jag kan ge dig för att du själv inte ska göra dig skyldig till brott är dock att du anmäler detta till polisen. Alternativt att du får din pojkvän att anmäla sig själv (vilket kanske inte är så troligt). Om du anmäler stölderna och stöldgodset till Polisen så fort du får reda på det, ska du inte dömas för häleri. Kontaktuppgifter till polisen hittar du HÄR.

Sammanfattning:
- Ja, du kan dömas för häleri om din pojkvän mot din vilja släpar hem stöldgod still din fastighet. Det handlar om att du medvetet förvarar stöldgods.
- Jag rekommenderar dig att polisanmäla händelsen för att inte själv göra dig skyldig till brott.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma och ställa en till fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare