vad utgör förtal

Om någon lägger upp en bild på någon annans hus (på Facebook i detta fallet) med texten: "Dem har en hund som springer ut på vägen och anfaller andra hundar, har ni upplevt det så polisanmäl det!"

Är det förtal?

Det har hänt EN gång att en hund sprungit ut därifrån och bitit en annan hund.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om utpekandet i en facebookgrupp vad gällande påstående om aggressiv hund kan utgöra förtal. Vi vänder oss till 5 kap 1 § Brottsbalken (BrB) som reglerar förtal.

Vad säger lagen

5 kap 1 § anger att följande utgör förtal:

1:Den som utpekar någon såsom brottslig

2: eller klandervärd i sitt levnadssätt

3: eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Förtalsbrottet omfattas som regel inte av allmänt åtal, något som framgår av 5 kap. 5 § BrB. Detta innebär att du som målsägande, eller brottsoffer, i princip garanterat kommer behöva väcka åtal själv utan stöd av åklagare.

Vad innebär detta för dig - Att uttala att ni har en aggressiv hund är varken ett uttalande om att ni är brottsliga eller klandervärda i ert levnadssätt. Det kan dock anses som ett uttalande för att väcka andras missaktning, då uttalandet troligen vill få andra människor att tycka illa om er och anse att ni är oansvariga hundägare. Det kan därför anses som förtal i och med att folk mycket troligen får en negativ uppfattning om er.

Man kan driva process om detta i domstol, med vetskap om att ni själva kommer få driva processen och bekosta denna. Förlorar ni detta mål kan ni komma att bli skyldiga att betala svarandens rättegångskostnader och eventuellt rättskydd eller försäkring via hemförsäkring kanske inte gäller. Det får man höra med sitt försäkringsföretag om.

Hoppas att detta var svar på er fråga!

Oscar RudénRådgivare