Vad tillhör en lägenhet vid försäljning?

Hej

Har en fråga om bodelning, min ex sambo har tagit upp saker såsom diskmaskin, kamin, spis som förvisso bytts ut när vi bott ihop men dessa tillhör väl lägenheten och dess värde?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som hör till en lägenhet:

Fast och lös egendom regleras i jordabalken (JB). 1 kap. 1 § JB stadgar att fast egendom är jord, och att fast egendom indelas i fastigheter. Motsatsvis innebär bestämmelsen att allt som inte är fast egendom, eller tillbehör till fast egendom, är lös egendom. Allt som tillförts en lägenhet för stadigvarande bruk räknas som tillbehör till byggnaden, och ska därmed vara kvar i bostaden. Tillbehören måste vara installerade.

I ditt fall:

En diskmaskin och spis är vitvaror som ska ingå i köpet. Även en braskamin ska lämnas kvar om den är monterad i bostaden. Trots att ni ersatt vitvarorna med nya i samband med exempelvis renovering så anses dessa tillhöra bostaden och ska således lämnas kvar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare