Vad täcker ett borgensåtagande?

Om jag endast är borgensman åt en person med hyreskontrakt. Om denna person har/får skulder i andra mål som inte har med hyra eller hyreslägenheten att göra. D v s person betalar hyran exemplariskt men misskött krediter som ej blivit betalda. Kan jag då få en skuld om ärendet går till kronofogden/skuldsanering. D v s man utnyttjar från kronofogdens sida att det finns en borgensman även om det inte har med krediten att göra.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

För att kunna besvara din fråga, och klarlägga vad ditt borgensåtagande har för verkningar, vill jag först reda ut några begreppsskillnader. Jag ska sedan kort igenom vad ett borgensåtagande är för något, för att sedan tydliggöra vad som gäller i ditt fall.

Gäldenärer, borgenärer och borgensmän

En gäldenär är den som är skyldig att infria en förpliktelse mot någon (till exempel en hyresgäst som är skyldig att betala hyra). Den som har rätt till förpliktelsen (i detta exempel hyresvärden) kallas för borgenär. En borgensman är till sist någon som har ingått ett löfte gentemot borgenären att svara för någon eller flera av gäldenärens skulder.

Borgensmannens ansvar

Ett borgensåtagande är ett löfte som borgensmannen ställer till en borgenär, och beroende på hur de utformas kan borgensåtaganden få olika innebörder från fall till fall. Det är i vart fall i åtagandet (själva utfästelsen) som man specifierar vilka skulder/förpliktelser borgensåtagandet ska täcka. Man kan till exempel gå i löfte för ett enda banklån, eller för alla framtida hyresskulder hos en viss hyresvärd. Det största åtagandet man som borgensman kan göra är att teckna en "generell borgen". En generell borgen innebär att man går i löfte för alla  skulder som en gäldenär har (och kommer få) gentemot en viss borgenär, oavsett slag. En viktig detalj är dock att borgensåtagandet just är ett avtal mellan borgensmannen och en borgenär. Det innebär att det bara är den borgenär som har fått ett borgenslöfte som kan utnyttja det.

Så vad gäller i ditt fall?

Om du tecknat ett borgensåtagande för någon annans hyresskulder så är detta ett avtal mellan dig och den personens hyresvärd. Åtagandet medför att du under vissa förutsättningar kan bli skyldig att betala personens förfallna hyresskulder. Beroende på hur ni formulerat åtagandet skulle du i teorin även kunna ha gått i löfte för andra skulder hos hyresvärden (om du till exempel gått i borgen för "alla gäldenärens skulder till hyresvärd X"). Ditt borgensåtagande är dock uteslutande riktat mot den ifrågavarande hyresvärden, och du kan därför inte bli betalningsskyldig gentemot andra kreditgivare (eller för den delen hyresvärdar).

Jag hoppas att jag har kunnat ge klarhet i vad som gäller.

Allt gott,

Ludwig KarlssonRådgivare