FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/11/2019

Vad syns i utdrag ur belastningsregister som ska lämnas till idrottsförening?

Hej jag ska börja träna för min dotters innebandylag och ska lämna in utdrag ur belastningsregistret och undra om det står något om rattfylleri där? Blev dömd till den lägsta graden med böter och indraget körkort i 12mån. Fick tillbaka körkorten januari 2017

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det kommer synas att du är dömd för rattfylleri när en idrottsförening begär att få se ett utdrag ur ditt belastningsregister. Jag förstår det även som att din dotter är yngre än 18 år gammal och att du ska vara tränare för laget.

Vad kommer synas när belastningsregistret begärs ut?

En idrottsförening får begära ut ett begränsat utdrag ur belastningsregistret, dvs. inte belastningsregistret i sin helhet. Huvudregeln är att det begränsade utdraget inte får inkludera information om sådana brott som enbart medför böter som påföljd, se 21-22 förordningen om belastningsregistret (här). När det gäller utdrag ur belastningsregister för personer som ska arbeta med barn gäller 22 § sjätte stycket i förordningen om belastningsregister (här). Där framgår det att rattfylleri inte ingår i det begränsade utdraget, det som ingår är istället: mord, dråp, grov och synnerligen grov misshandel, människorov, alla sexualbrott, grovt rån och barnpornografibrott, samt andra brott som påföljden vid ovan nämnda brott även avser.

Sammanfattning

Idrottsföreningen kommer alltså inte se att du är dömd för rattfylleri i det begränsade utdraget ur ditt belastningsregistrer. Jag vill även framhålla att eftersom påföljden blev böter så kommer domen försvinna helt ur ditt belastningsregister efter fem år från domen, se 17 § p. 9 lagen om belastningsregister (här).

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare