FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/10/2023

Vad syns i ett belastningsregisterutdrag för arbete med försäkringsdistribution?

Hej! Jag fick för ett halvår sedan ett strafföreläggande där jag fick betala en lite summa i böter. Jag har sökt jobb hos ett försäkringsbolag som kräver inhämtning av belastningsregister under rekryteringsprocessen. Jag begärde nyligen ut belastningsregister från polisen och där var det helt tomt. Hur kommer det sig? Jag har både begärt register för ”arbete med försäkringsdistribution” samt ”kontroll av egna uppgifter”. Båda var helt tomma. Företaget jag sökt jobb hos kommer använda sig av en extern tjänst som hämtar in belastningsregister. Kommer min dom då finnas med i det eller kommer det vara tomt som det belastningsregistret jag fick från polisen? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar varför din dom inte har varit inkluderad i de belastningsregisterutdrag du har begärt ut.

Tillämplig lag för din situation är bland annat förordningen om belastningsregister (BRF) samt lagen om belastningsregister (BRL).

En arbetsgivare kan begära att en potentiell arbetstagare ska inkomma med belastningsregisterutdrag. Ett registerutdrag som den enskilde begär ut med hänvisning till arbete inom försäkringsdistribution ska endast innehålla upplysning om huruvida den enskilde förekommer eller inte förekommer i belastningsregistret för sådan brottslighet som anges i

  • 8-12 samt 14-15 kap. brottsbalken,
  • skattebrottslagen,
  • lagen om förbud mot juridiskt eller ekonomiskt biträde i vissa fall, eller
  • lagen om straff för marknadsmissbruk på värdepappersmarknaden.

(22 a § BRF, 3 kap. 1 § förordning om försäkringsdistribution).

Den enskilde har rätt att på begäran skriftligen få ta del av samtliga uppgifter ur registret om sig själv (9 § BRL). Uppgifterna ska på begäran lämnas ut utan avgift en gång per kalenderår.

Som huvudregel är det således endast du som kan begära ut belastningsregisterutdrag om dig själv. Undantag är om vissa myndigheter begär det eller om det behövs för att pröva en anställning inom verksamhet som avser vård eller är av betydelse för förebyggandet eller beivrande av brott (6 och 10 §§ BRL).

Sammanfattande ord

Sammanfattningsvis kan anledningen till att de belastningsregistren du begärde ut var tomma, vara att din dom inte rör de brott som inkluderas i belastningsregisterutdraget för arbete inom försäkringsdistribution. Således är även min uppfattning att även det belastningsregisterutdrag som kommer ges in till arbetsgivaren kommer att vara tomt. Men eftersom jag inte vet vad för brott din dom har avsett, kan jag tyvärr inte svara mer ingående på din fråga.

Som tidigare nämnt, är det som huvudregel endast den personen utdraget berör som kan begära ut utdraget, med vissa undantag. Nu vet jag inte vad det är för företag du sökt jobb hos och har inte samtliga omständigheter, men min initiala uppfattning är att företaget inte kan hämta in belastningsregisterutdrag genom en extern tjänst utan det måste gå via dig. Däremot är en brottmålsdom i huvudregel en offentlig handling, varför arbetsgivaren i teorin skulle kunna begära ut din dom direkt från domstolen med stöd av offentlighetsprincipen.

Du har även rätt att öppna och kolla på ett registerutdrag som du beställer i syfte att lämna till arbetsgivaren, således kan du se om domen finns med där.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare