FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/07/2018

Vad syns i belastningsregistret och hur länge finns uppgifter om böter kvar?

Vad syns i belastningsregistret? Hur länge finns det kvar?

Jag dömdes till böter i tingsrätten i slutet på 90 talet för hets mot folkgrupp bla, och sen en dom med böter till följd för ringa narkotikabrott, eget bruk i 2008.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad syns i belastningsregistret?

Enligt 3 § lag (1998:620) om belastningsregister syns det om personen, genom exempelvis en dom, har ålagts påföljd för brott. Ett exempel på en påföljd för brott är böter.

Dina uppgifter finns inte kvar i belastningsregistret

Av 17 § lag (1998:620) om belastningsregister följer att uppgifter om böter gallras bort fem efter domen. Därmed finns de brott du angivit i din fråga inte längre registrerade i belastningsregistret.

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare