FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/01/2019

Vad står i belastningsregistret?

När ett godkänt strafföreläggande finns med i belastningsregistret innan det har blivit en dom, kommer det synas i belastningsregistret vad jag är misstänkt för? Kommer det stå någonting om varför jag har godkänt ett strafföreläggande?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga

I belastningsregistret sammanställs domar och strafförelägganden som utfärdats mot dig. Det innebär att det inte står något i belastningsregistret om man är eller varit misstänkt för ett brott, utan endast vilka brott man dömts till. Registrering av ditt godkända strafföreläggande görs först efter att det har fastställts. Skillnaden mellan godkänt strafföreläggande och dom är att när du godkände brottet direkt anses inte rättegång vara nödvändigt och uteblir därmed. Belastningsregistret ger heller ingen bakomliggande information om brottsrubriceringarna. Registreringen av ett strafföreläggande försvinner dessutom ur systemet efter 5 år till skillnad mot åtalsbrott som finns kvar 10 år.

Du kan alltid beställa ut en kopia av ditt belastningsregister för att se exakt vad som finns där:
https://digitaliseringsinitiativet.se/belastningsregistret?gclid=Cj0KCQiAp7DiBRDdARIsABIMfoAMDCV6B2r2w0cZxA1upsvn7BNYGEpptwq1NGfHZbW6BlF74gkJf44aAq7WEALw_wcB

Välkommen med nya frågor till oss

Jennie NilssonRådgivare