FrågaAVTALSRÄTTFormkrav30/04/2018

Vad som kan regleras i ett samägandeavtal

Finns det något som inte kan bestämmas i ett samägandeavtal? Vad isådanafall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man kan reglera det mesta i ett avtal, så länge villkoren är rimliga och inte strider mot de föreskrifter som finns i Avtalslagen (1915:218). Beroende på vad det är för egendom ni vill avtala om kan det finnas olika formkrav som avtalet måste uppfylla för att det ska bli giltigt, exempelvis när man talar om fastigheter finns vissa formkrav i Jordabalken (1970:994) som avtalet måste uppnå.

Vill du ha hjälp att upprätta ett avtal kan du få hjälp av en biträdande jurist r på Lawline.

Agnes AxelssonRådgivare