Vad som händer med arvet när fadern gifter om sig

Hej Min mamma är avliden. Mina föräldrar var då gifta och jag har ett syskon. Nu har vår far träffat en ny kvinna och de tänker gifta sig utan att skriva något äktenskapsförord. Den nya kvinnan har inga egna barn, men syskon och syskonbarn. Hur påverkar detta oss barn, arvsmässigt? Vad händer med arvet efter vår mor? Vår far och hans nya kvinna bor gemensamt i det hus som våra föräldrar ägde gemensamt och bodde i tidigare. Vår far äger också en annan fastighet, som anskaffades efter vår mors död. Vad händer med denna fastighet, arvsmässigt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När er mor avled så gjordes en bouppteckning ert efterarv efter er mor beräknades. Efterarvet innebär att ni har rätt till en kvotdel av er fars förmögenhet när han går bort, eftersom han bara fick er mors andel med fri förfoganderätt. Att man ärver med fri förfoganderätt innebär att er far kan hantera er mors andel som han önskar men att ni som sagt har rätt till en kvotdel i slutändan som enbart är arv efter er mor.

När er far avlider så kommer en bouppteckning efter honom att ske. Det första som sker är då att ert efterarv bryts ut, så att oavsett om han är omgift så har ni rätt till den delen. Efter efterarvet brutits ut, kommer en bodelning mellan er far och hans nya fru ske så att hennes giftorättsanspråk i hans egendom förverkligas. Hon kommer alltså ha rätt till hälften av det som sedan är kvar. Det hans nya fru får ut i bodelningen kommer hon äga. Det som blir din fars andel efter bodelningen kommer ni två barn att ärva, så länge det inte finns något testamente. Ni kommer alltså ärva er far även om han är omgift. Då hans nya fru inte är er mor, räknas ni som särkullbarn och kommer ha rätt att få ut arvet direkt vid hans dödsfall.

Den fastighet som er far och mor ägde tillsammans fanns med i bouppteckningen redan när er mor avled. Hans nya fru kommer alltså ha rätt till halva er fars andel (en fjärdedel om de ägde lika mycket). Vad som kommer hända med fastigheten kommer troligen göras upp vid dödsfallet, om ni kommer sälja huset för att realisera tillgångarna eller om han nya fru kommer bo kvar, men att ni får annan ersättning.

Den andra fastigheten er far köpt efter er mors död kommer hans nya fru ha giftorättsanspråk i och har rätt till hälften när han dör. Ni kommer ärva andra hälften.

För att sammanfatta så kommer hans nya giftermål inte påverka er arvsrätt efter er mor, men kommer innebära en likadelning av er fars och den nya kvinnans förmögenhet i en bodelning. Det kan alltså bara påverka arvet efter er far där ni kommer ha rätt till det som kvarstår efter bodelning. Ni kommer ha rätt att få ut arvet direkt vid dödsfall, hans nya fru ärver alltså inte med fri förfoganderätt om ni inte vill, eftersom ni är särkullbarn i det nya äktenskapet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Matilda HellströmRådgivare