Andrahandshyresgästens rättigheter när förstahandshyresgästen säger upp sitt hyresavtal

Hej! Om jag hyr en hyreslägenhet i andrahand vad händer om förstahandshyraren av lägenheten köper ett hus/villa? Blir jag utan lägenheten då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du hyr en lägenhet i andra hand och undrar vad som händer om förstahandshyresgästen säger upp sitt avtal för att köpa en villa istället. Jag antar att det handlar om en bostadslägenhet och utgår därför från det i mitt svar.

Rättslig reglering

Reglerna om hyra finns i 12 kap Jordabalken (JB).

När du hyr en lägenhet i andra hand uppstår ett avtalsförhållande mellan dig och förstahandshyresgästen. Du och den ursprungliga hyresvärden har inget avtalsförhållande och därför har ni heller inte några skyldigheter eller rättigheter gentemot varandra. Ditt avtal är beroende av förstahandshyresgästen och hyresvärdens avtal med varandra. Du som andrahandshyresgäst sitter därför i ett relativt osäkert läge då du måste lita på att förstahandshyresgästen upprätthåller avtalsförhållandet med sin hyresvärd. Om förstahandshyresgästen säger upp sitt hyresavtal för att flytta till en villa faller ditt hyresavtal och du förlorar därmed din hyresrätt till lägenheten.

Det finns något som kallas besittningsskydd som utlöses om du har bott i lägenheten i mer än två år i följd enligt 12 kap 45 § JB. Detta gäller dock bara gentemot din avtalspart, alltså förstahandshyresgästen. Om förstahandshyresgästens avtal med hyresvärden upphör att gälla fyller därför ditt besittningsskydd ingen funktion.

Slutsats

Du blir tyvärr av med lägenheten om förstahandshyresgästen väljer att säga upp sitt hyresavtal med hyresvärden. I detta fall aktualiseras inget besittningsskydd, som ju bara gäller mot förstahandshyresgästen.

Värt att nämna är också att du aldrig har någon rätt att få ta över förstahandskontraktet. Du kan dock anmäla hos hyresvärden att du är intresserad av att ta över förstahandskontraktet. Går hyresvärden med på detta kan du bo kvar i lägenheten.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare